Avtalsrörelsen går vidare

Årets avtalsrörelse var hård redan innan den startade på riktigt. LO samordningen blev inte av och när 6F förbunden presenterade sina avtalskrav var det flera arbetsgivare som tyckte att det var alldeles för höga krav. I själva verket var kraven väl underbyggda och framtagna i en process med både ekonomer och förtroendevalda i de respektive förbunden.

Det jag intresserar mig för är att minst ett par VDar i statliga bolag rapporterar i sina ledningar att förhandlingarna går dåligt! Eftersom jag har haft förmånen att delta i Sekos förhandlingsdelegation på Spårtrafik så är det inte konstigt att man funderar vad som är dåligt. Är det dåligt att facken och deras medlemmar ställer krav eller är det dåligt att facken och medlemmarna utöver en rimlig lön även ställer krav på förbättringar i  kollektivavtalet? Sanningen är ju att vi i Spårtrafik haft en hel del konstruktiva förhandlingar om de krav som framförts om tex flexpension, förbättrade villkor vid övergång av verksamhet enligt LAS och den sedan många år diskuterade frågan om en ”Loss of License” försäkring. Från fackligt håll tar vi dessa frågor på allvar och stor seriositet.

Däremot möter vi arbetsgivare som samtliga övriga dagar på året uteslutande har krav på förändringar och oftast försämringar i verksamheten. Mest uppmärksammat just nu är väl nedbemanning av antalet ombordanställda på tågen i SJ.  För några år sedan var det Veolia nuvarande Transdev som utmärkte sig kraftigt negativt med en minst sagt usel hantering av de anställdas villkor.

LO Samordningen

Känslig fråga just nu. Det är lite olika bud beroende på vem man lyssnar på och oklarheten om det finns två sk ”märken” är inte helt utredd. I de fackliga 6F leden finns det två märken med % resp krontal, men i Metalls värld har Anders Ferbe uttryckt att så är inte fallet. Om LO nu skall leva upp till sin roll är det kanske bäst att alla förbundens ordförande börjar gå i takt och inte utmana ödet alltför mycket i frågan om vem som sätter märken i framtidens avtalsrörelser.

I morgon onsdag är det dags igen. Då får vi se om budskapet om det nya märket nått fram till Almega och vad deras reaktion blir. Förhandlingsdelegationen träffas i Stockholm och då skulle det vara trevligt om vi kan bocka av en del på kravlistan.

Skulle det nu visa sig att det börjar rulla på och att det går att få till vettiga överenskommelser i de pågående förbundsförhandlingarna så får jag nog ändå konstatera att då har vi en LO samordning och också ett ledarskap på LO nivå som kan båda gott.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.