Seko tar ansvar

Just nu är det högtryck i järnvägsbranschen och på SJ. Dels håller vi på och hanterar den övertalighet som förhandlats under våren samt dels gäller det att hantera den alltmer oroande utveckling som initierats av Veolia avseende villkoren för de anställda på Öresundståg.

Hela vintern och våren har det varit ett högtryck i det fackliga arbetet. SJs omorganisation med omsökningar av tjänster har skapat precis de problem som Seko SJ aviserade under verksamhetsförhandlingarna. Anställda som lojalt arbetat och gjort sitt bästa har helt sonika bytts ut med enda skälet att man i omsökningsprocessen hittat någon annan som är bättre. Jo ni läser rätt. Man hittar någon som är bättre och då byter man personer som om det vore en leasingbil. Känslokallt och även ineffektivt.

Seko kommer att summera ihop alla iakttagelser om allt som hänt och det kommer tyvärr att ligga en hel del grus i maskineriet den närmaste tiden. Ytligt sett fungerar kontakterna med företaget, men under ytan ser det inte lika bra ut. Eftersom omställningsprocessen inte är avslutad ännu nöjer jag mig med att konstatera just det faktum att företaget inte stärkt sina relationer med varken anställda eller fackliga organisationer under våren 2014.

Seko har som bekant varslat om stridsåtgärder på spårtrafikens område. Orsaken är framförallt Veolias agerande på Öresundståg där ett redan lågt anbud blev ännu lägre och där företaget och Almega tänkt sig att ta ut mellanskillnaden på de anställdas villkor. Almega hävdar helt fräckt att de anställda bara jobbar 75% och att villkoren med ledigheter varannan helg är problemet. Skitprat är väl egentligen det enda man kan kommentera den informationen med. Seko har genom klubben på Öresundståg visat att det mycket väl går att skapa turlistor med hög effektivitet och ändå ge de anställda rimliga villkor. Seko tar sitt ansvar både i förhandlingar med företaget och gentemot de berörda medlemmarna.

Varslet om arbetsnedläggelse på Veolia innebär att Seko som enda förbund löper linan ut och genomför det som ST inte vågar. Det är hög tid att vi får till en samordning på spårtrafikbranschen. En sådan samordning kan bara skapas om vi befriar ST från det ansvar som man inte förmår leva upp till.

För alla de som vill se en bransch med rimliga villkor så finns det uppenbarligen bara en lösning och det är att ansluta sig till Seko.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.