Vårdagjämning

Idag är det vårdagjämning vilket innebär att dagarna blir längre än nätterna. Känns bra att ljuset tar överhanden. Ljus skulle det också behövas i den pågående konflikthärden mellan Veolia och de inblandade fackföreningarna samt inte minst de anställda i bolaget.

I går kväll när jag kom hem från Stockholm träffade jag två gamla arbetskamrater från SJ som numera jobbar i Veolias Öresundstrafik. Kommentarerna om Veolia som arbetsgivare var inte nådiga och vi kunde snabbt enas om vikten av att Seko nu kommer att tvingas välja väg ganska snabbt för att bibehålla medlemmarnas förtroende. En arbetsgivare som bedriver trafik med ett underbud och som sedan avser att ta ut mellanskillnaden i form av försämrade villkor för de anställda, har inte mycket att hämta i form av eftergifter i kollektivavtalen. Tvärtom så måste denna typ av agerande stoppas en gång för alla.
Även upphandlande länstrafikbolag måste tänka om. Att köpa trafik utan att veta om trafiken kan levereras av bolag med anställda som kan försörja sig på sina arbeten är faktiskt också ett ansvar.

Förhandlingsdelegationen har haft ytterligare ett telefonmöte för att informera sig om läget i diskussionerna mellan Seko och Almega. Nästa möte med Almega är den 25 mars och även detta möte efterföljs av nytt telefonmöte med delegationen.

3 reaktioner på ”Vårdagjämning

  1. ”Att köpa trafik utan att veta om trafiken kan levereras av bolag med anställda som kan försörja sig på sina arbeten är faktiskt också ett ansvar.”

    Man kan tycka detta men är det verkligen uppdraget för Trafikuppdraget att ta sådana hänsyn?

    Är det inte ett lite omodernt synsätt att kräva att arbetsgivaren skall basera lönesättningen på arbetstagarens försörjningsbörda? Det var lite av det synsättet som en gång i tiden låg bakom dom låga kvinnolönerna – männen skulle ha högre löner för att dom ansvarade för familjens försörjning.

    Måste inte en löneförhandling utgå ifrån insatsens värde och bidrag till företagets intäkter?

    Det är i alla fall så som jag tänker?

    1. Man kan se saker på olika sätt, men i detta fallet är det klart provocerande att varsla så stor del av personalen och erbjuda 2/3 av ombordpersonalen deltid och timanställningar i stället för de nuvarande heltiderna. Motsvarande ca 1/3 av lokförarna erbjuds samma lösning efter varsel. I och med detta skapas ett system med deltider där personalen dessutom har svårt att hitta andra jobb på den tid som arbetstiden minskar eftersom man har sådan förläggning på arbetet att andra jobb som komplement är i praktiken uteslutet.
      Upphandlande myndigheter tar nu på sig ett ansvar eftersom detta kan komma att bli en bransch där det inte går att lita på utförarna. I bussupphandlingar har vi många gånger sett att det gått ut över bussarnas skick. I Göteborg var det under en period som polisen tog in bussar på löpande band med allvarliga fel pga bristande underhåll. Det vill inte jag se som nästa steg i branschens sk utveckling.

  2. ”Man kan se saker på olika sätt, men i detta fallet är det klart provocerande att varsla så stor del av personalen och erbjuda 2/3 av ombordpersonalen deltid och timanställningar i stället för de nuvarande heltiderna. Motsvarande ca 1/3 av lokförarna erbjuds samma lösning efter varsel. I och med detta skapas ett system med deltider där personalen dessutom har svårt att hitta andra jobb på den tid som arbetstiden minskar eftersom man har sådan förläggning på arbetet att andra jobb som komplement är i praktiken uteslutet.”

    Håller med dig fullt ut men operatörerna är också under starkt kostnadstryck och ser förmodligen fördelar med ett sådant arrangemang för att kunna vinna upphandlingar och driva verksamheten med rimlig vinst. Men det går oftast ut över medarbetarna men jag känner tveksamhet till om synpunkter på arrangemanget fungerar som förhandlingsargument.

    ”Upphandlande myndigheter tar nu på sig ett ansvar eftersom detta kan komma att bli en bransch där det inte går att lita på utförarna. I bussupphandlingar har vi många gånger sett att det gått ut över bussarnas skick. I Göteborg var det under en period som polisen tog in bussar på löpande band med allvarliga fel pga bristande underhåll. Det vill inte jag se som nästa steg i branschens sk utveckling.”

    Det hör perspektivet är klart viktigt och relevant och säkerligen en bra ingång i en förhandling.

    Även om jag själv har förhandlat från bägge sidor har jag inte samma djupa erfarenhet som du har. Men efter att coachat en del personer i individuella löneförhandlingar har jag lärt mig att företagsnyttan är ett av dom starkaste argumenten.

    Men du kan säkert detta bättre än jag. . . 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.