Kompetens tillgänglig

Det har gått några dagar efter SJs storvarsel som innebär att ca 450 personer kan komma att få lämna företaget under 2014. Detta  varsel riktar sig i stora delar mot resebutiker, Contact Center och administration på SJs Huvudkontor.

Att SJ nu överger 17 orter som haft sin resebutik innebär inte att det saknas möjligheter för framtiden. De allra flesta orterna har behov av service och möjlighet att kunna köpa biljetter över disk även i framtiden. Vem vill stå i pressbyrån i kö bakom kunder som diskuterar busstider, när man själv bara vill betala sin tidning. Pressbyrån kan säkert distribuera redan sålda biljetter, men i längden tror jag att kunderna även vill ha personlig service i många fall för att kunna boka resor.

Jag tror att det finns möjligheter att jobba framåtriktat med resebutikerna som nu försvinner och jag tror också att flera av dessa kan kunna komma att leva vidare med andra intressenter som ägare. Även Callcenterbranschen utvecklas och i Tranås finns det ett stort antal personer med en bra infrastruktur som har kunskap om hur man driver ett Callcenter effektivt.

Vi har nu etablerat en omställningsgrupp och för löpande diskussioner med ledningen i SJ hur vi på bästa sätt skall omhänderta den övertalighet som är ett  faktum.

I administrationen är det inte tydligt ännu hur varslet berör våra medlemmar. Här har inte verksamhetsförhandlingarna startat ännu.

Idag samlas Seko SJs styrelse och i nästa vecka har vi kallat in samtliga klubbordförande för att förankra och diskutera hur vi går vidare med vårt fackliga arbete i den situation som vi befinner oss i.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.