Ny omgång med neddragningar i SJ

SJ varslade idag 400 anställda samt ytterligare 53 tim och visstidsanställda om uppsägning. En stor del av övertaligheten uppstår när företaget helt lämnar 17 orter i och med att resebutikerna läggs ner på dessa orter.

För min egen del är detta inget nytt. Under de ca 30 år jag haft uppdrag på olika nivåer, så har det varit ett regelbundet fenomen att det läggs varsel och genomförs neddragningar. Allt började för min del med kraftiga neddragningar i Affärsverket SJ i början av 1990 talet. Förhandlingar och omställningsarbete som höll på i ca 10 år fram till att affärsverket bolagiserades.

Därefter har det varit stora besparingsprogram i flera omgångar. Besparingar som dåvarande ledningar har ”slarvat” bort. Dvs ledningarna har tillåtit att kostnadsnivån ökat successivt efter att besparingsprogrammen genomförts.

Nu börjar allt om på nytt igen. SJ har sedan ca 2005 gått med vinst och även levererat in sitt avkastningskrav till ägaren. Trots detta har ledningen inte sett utvecklingen i tid och kunnat parera nedgången i manuell försäljning. Effekterna av detta är att vi nu står inför en stor förändring med många förlorare. Även SJ är förlorare eftersom bolaget i sig påverkas negativt efter ett sådant besked som givits i dag.

Jag tror att nuvarande ledning underskattat problematiken med dagens besked och hur illa sargat förtroendet är från allmänhetens sida.

Nu startar ett omfattande förhandlingsarbete för att försöka lösa så många problem som möjligt.

 

En reaktion på ”Ny omgång med neddragningar i SJ

  1. Undrar om allmänheten egentligen bryr sig och om dom gör det så tror jag att det finns viss acceptans för det som sker.

    – Reducering av central administrativ personal uppfattas nog inte ha någon kundpåverkan.
    – Stängning av biljettförsäljning kommer säkerligen en och annan som hellre vill handla biljetter över disk att ha synpunkter på men att handla varor/tjänster över internet 24/7 har blivit allt mer accepterat
    – Tågpersonal som producerar tågtjänsterna och möter kunden berörs inte dvs ingen kundpåverkan
    – Nedläggning av ett anonymt kundcenter i en ort som få vet vad den ligger bryr sig resenärerna inte om så länge någon svarar i telefonen och pratar svenska
    – Numera har allmänheten lärt sig att SJ inte ansvarar för infrastrukturen så det blir inte färre i spåren för att SJ drar ned på administrationen.
    – Allmänheten som ser at SJs defacotomonopol nu utmanas av nya operatörer inser att SJ måste trimma sina kostnader för att kunna konkurrera.

    Med andra ord tror jag inte allmänheten i stort bryr sig om SJ trimmar bort 400 personer som ändå inte jobbar på tågen.

    Men jag kan ha fel . . och det lär vi så se snart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.