Intensiv vecka

Det är en intensiv vecka som pågår. I tisdags styrelsemöte i SJ och igår styrelsen i SEKO SJ. Under denna dag skall det genomföras två intressanta Mbl §19 informationer. Dels är det den centrala mbl gruppen som träffas samt mbl gruppen på division affär och service.

SJs hantering av fackliga ledigheter och ledigheter för arbetsmiljöarbete kommer att bli en av de diskussionspunkter som lär komma upp på bägge mbl grupperna. Just nu går skyddsombudens arbete på halvfart och det är viktigt med signaler om en mer rimlig hantering av dessa ledigheter från ledningens sida.

Resandet i tågen är inte på den nivå som förväntat. Detta kanske inte är så konstigt eftersom SJ numera mäter på ankomst inom 15 minuter som rätt tid. Min uppfattning har alltid varit och kommer fortsatt att vara den att tågens ankomst kan mätas med väldigt stor exakthet av kunderna så lurar man bara sig själv med att införa mätning på 15 minuter. Fungerar säkert på flyget med all terminalhantering, men tåg är mer offentliga i sin tidhållning till och från respektive stationer.

SEKOs pågående kampanj om lekstugan i det svenska järnvägsnätet rullar på i betydligt större format än vad som avsågs från början. Eftersom statliga Jernhusen gjorde sin missbedömning att neka publicering på järnvägsstationerna, så fick SEKO betydligt större publicitet än förväntat i den gratiskampanj som pågår just nu.

Det är bra att Jernhusen sattes på plats ordentligt, men frågan är väl om detta inte är eller borde vara sista kampanjen på detta tema. SEKO har rätt mycket medlemmar i branschen och risken finns att man känner sig träffade av budskapet. Jag tror att det måste till en nyorientering av det fackliga budskapet och efterlyser mer om branschens behov av samarbete. Inte minst det fackliga samarbetet måste öka dramatiskt om vi skall kunna möta framtiden på ett offensivt sätt.

I morgon fredag är det en favorit i repris. Körning av ett sk raktåg mellan Göteborg och Stockholm ToR. Hederliga gamla Rc6 med personvagnar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.