SEKO jobbar på ett trafikpolitiskt program

I går var jag deltagare i en diskussion om det trafikpolitiska program som kommer att bli en del i ett större näringspolitiskt program i SEKO.

Vi har haft diskussioner tidigare eftersom det var flera ordförande i förhandlingsorganisationerna som hade synpunkter på det första förslaget. Skall man skriva ett förbundsgemensamt handlingsprogram för att påverka framtiden så är det viktigt att titta just framåt och inte fastna alltför mycket i gamla värderingar. Det finns alltid en risk att diskussionen handlar mer om att det var bättre förr snarare än att se möjligheter i framtiden.

Nu börjar vi finna fram till mer konstruktiva lösningar på några av de knäckfrågor som vi var kritiska till i tidigare versioner av programmet.

En ny fråga som lyftes upp var behovet av att skapa bättre möjligheter för utbildning inom branschen. Inte bara lokförare behöver utbildas, utan också reparatörer av fordon och andra personalgrupper som behövs för att klara driften.

Personligen tycker jag att det är extremt viktigt för SEKO att programmet skall tas emot väl av de medlemmar som finns i de ”nya” bolag som uppstått efter SJs bolagisering samt bolag som startats av olika entreprenörer. Om vi inte får dessa medlemmars stöd för ett gemensamt program så kan det på sikt undergräva intresset av att vara medlem i förbundet. I så fall kommer SEKOs möjligheter att påverka minimeras inom spårtrafikområdet.

Fortfarande finns det skilda synpunkter på bland annat vilket avkastningskrav staten som ägare skall ställa på tex SJ AB. Jag kan också tycka att dagens krav är för högt ställda, men det är helt klart att i alla verksamheter ställs krav på avkastning, annars finns inte drivkraften att utveckla bolaget. Att däremot av populistiska skäl kräva att avkastningskraven tas bort kommer att skapa osäkerhet om varför just SJ skall gynnas på andras bekostnad. Staten som ägare har stort ansvar och måste därför utöva sin ägarstyrning på ett klokt och väl avvägt sätt gentemot övriga marknaden.

Det kommer nu att bli flera träffar och förbundet kommer också att bjuda in till diskussioner med företrädare för bla Trafikverket och branschföreningen Tågoperatörerna för att bilda sig en uppfattning om hur tilldelningsprocessen av tåglägen fungerar.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.