Ny styrelseordförande och delårsbokslut

Dagen började med en tidig tågresa till Stockholm. Första mötet var i Mbl § 19 gruppen på division trafik och service.
Det händer mycket och dagens första punkt var att den nya punktlighetsansvariga presenterade sig och berättade om planerna för att förbättra tågens punktlighet. Inga nyheter direkt. Eftersom jag jobbat länge i företaget så har vi hört det mesta förut.
Vi fick också en statusrapport över det ekonomiska utfallet för divisionen under årets första sju månader. eftersom division trafik och service har ca 2 000 av totalt 3 090 anställda i moderbolaget så är det väldigt intressant att följa resultatutvecklingen mot budget.
IT för den åkande personalen diskuterades också. Just nu pågår det ett intensivt arbete med att jobba fram bra lösningar för att skapa en bättre IT plattform för den åkandepersonalen. Många diskussioner och dessa spänner ofta över hela den verksamhet som företaget bedriver. Sammanfattningsvis är det mycket kritiska synpunkter som förs fram eftersom produktionen inte fungerar som den borde.

SJ hade också en extra årsstämma för att välja ny styrelseordförande. Eftersom det bara finns en ägare så var valet ingen slump utan väl förberett. Stämman tog ca 5 minuter att genomföra. Nästa styrelsemöte är den 6 september. Då får vi bekanta oss lite mer med Jan Sundling.
Efter den extra årsstämman presenterades halvårsbokslutet. Eftersom bland annat vintern ställt till mycket elände i verksamheten samt att intäkterna minskat på grund av att SJ inte har kvar stora länstrafikkontrakt så är det en betydande förlust under första halvåret. Minus 140 miljoner innebär en rejäl utmaning under hösten samtidigt som vi redan sedan tidigare fått information om den förestående omorganisationen.

På eftermiddagen var det ett sedan länge utlyst möte med en referensgrupp som är kopplad till det sk alfaprojektet. Dvs nyanskaffning av 20 st nya motorvagnståg som är byggda på Reginaplattformen med X2000 inredning. Eftersom fordonsleverans pågår så finns en hel del att diskutera vid dessa möten.

Dagens sista attraktion var ytterligare en Mbl §19 information om en eventuell omorganisation inom ramen för personalplaneringen.  Här är vi från SEKOs sida tveksamma eftersom vi står inför en större omorganisation av i princip hela företaget under hösten.  Rimligen kan man jobba med att förbättra rutiner och förbättra planeringsjobbet även om man får vänta lite med den föreslagna organisationsförändringen.

Åkte hem kl 17.36 med direkttåget 405 som försenades av 443 med teknikproblem samt pendeltåg före mellan Järna och Gnesta samt Alingsås – Göteborg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.