Lördag morgon

Senaste veckan har varit en prövning eftersom chefer lämnar ut de förhandlingsresultat som förhandlats fram på ett så negativt sätt att vi som organisation drabbas negativt. Dvs cheferna rundar den fackliga organisationen som i sin tur förutsätts ta ansvar, men skapar en negativ bild som saknar motstycke. Givetvis undrar våra medlemmar vad som pågår. Under denna vecka har vi därför varit tvungna att gå ut med ett eget informationsbrev till SEKOs medlemmar för att förklara läget och ge en mer korrekt bild av vad som händer.

 

DSB (railway company)
Image via Wikipedia

 

 

I dessa dagar har också sanningen om de märkliga affärer som förts mellan DSB i Danmark och deras dotterbolag DSB First Öresund. Förmodligen drabbar detta också på sikt DSB First Västtågen också. Det framstår nu alltmer klart att danska skattebetalare subventionerat trafiken i Sverige vilket uppmärksammats av den danska riksrevisionen. Hur denna skandal slutar är väl för tidigt att spekulera i, men de inkompetenta upphandlare som upphandlat trafiken borde nog fundera över sin framtid. Det inträffade visar också på de systemfel som uppstår när samhällstjänster upphandlas enbart på kommersiella villkor. Hur skall Skånetrafiken mfl förklara för sina uppdragsgivare att trafiken riskerar att stanna pga av att man upphandlat trafik av ett företag som inte klarar sin egen lönsamhet pga dumpade priser?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.