Rätt tid vid avgång.

SJ driver just nu ett projekt för att en gång för alla se till att tågen blir så rättidiga vid avgång som det är möjligt. Framförallt skall alla de faktorer som beror på oss själva analyseras och sedan skall man skapa förutsättningar för att tågtrafiken skall avgå i tid från sina utgångsstationer.

När jag körde tåg i tisdags så började det inte så bra. avgång från Göteborg planenligt 10.42 försenades av SJ och vår egen trafikledning med ca 22 minuter. I detta fall var det övergångsresande från ett Malmötåg som vi  inväntade. Som tur var så gick det ganska bra på resan till Stockholm och trots hastighetsnedsättningar för rälsbrott mm så kördes det in tid. Tåget ankom Stockholm ca 9 minuter sent.

Hemresan började lika kass. I Stockholm var det trångt om saligheten och tågledaren beslöt att vi skulle avgå från spår 8 i stället för spår 10. Anledningen var ett tåg till Eskilstuna som stod över tiden på sp 10 med ca 17 minuter. Avgång för tåg 443 ca 8 minuter sent.

Trots lite mackel efter vägen så ankom vi Göteborg 2 minuter före ankomsttiden.

Två tåg och bägge försenade redan från utgångsstation och delvis kört ikapp tiden. Inget bra facit för dagens projekt avgångspunktlighet.

Så här är det. Ett komplicerat system som är klart överlastat och som vi hela tiden försöker utveckla trots alla hinder.

I morgon blir det en tjänsteresa till Stockholm för Mbl och skyddskommittémöte på division trafik & service. På fredag är det dags för ytterligare ett möte i SJ styrelse. Det är stora beslut som skall tas under våren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.