Projekt avgångspunktlighet

I mitt arbete ingår att träffa projektledare som driver olika typer av projekt i bolaget. Vissa av dessa projektledare är intert anställda och andra hämtas ute på olika konsultfirmor.

Min personliga uppfattning är att interna projektledare är att föredra. Ur min synpunkt sett är det dessutom bra om dessa projektledare har en erfarenhet av järnvägsdriften. Detta sista krav är det tyvärr inte så många som lever upp till. Projekt som leds av externa projektledare riskerar att inte bidra till bestående förändringar i bolaget.

I dag har jag haft en genomgång med en relativt nyanställd projektledare i ett nytt projekt som just nu är i förstudiefas. Projektet kommer att undersöka om vi kan höja avgångspunktligheten till 98 %. 98 % är i dessa sammanhang en mycket hög siffra. Projektet vänder sig i första hand inåt i företaget för att jobba med vår egen produktion för att nå detta höga mål. För att lyckas måste också ett antal andra aktörer blandas in. trafikverket är en given aktör om ett projekt av denna kaliber skall lyckas.

Projektet är som sagt i förstudie och det återstår mycket arbete om man skall lyckas. Förmodligen är detta ett projekt som vi kommer att följa ganska tajt eftersom det påverkar väldigt många av våra medlemmar på olika sätt.

Denna dag har också satt sin prägel på punktligheten eftersom ett snöoväder dragit in över stora delar av landet. kraftig vind och snöbyar skapar kaos på vägarna i flygtrafiken samt förseningar i tågtrafiken.

Nu på kvällen sjunker temperaturen och vinden fortsätter att skapa problem med igensnöade växlar på många driftplatser. Förseningar på allt från 10 – 15 minuter och upp till timmar kan noteras.

Nu gäller det om vinterförberedelserna är tillräckligt effektiva. Jag är tveksam, men de närmaste dagarna får avgöra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.